زندگینامه شهید
شهید آیت الله حاج سید عبدلحسین دستغیب که یکی از دانشمندان و علماء بنام دنیای اسلام بشمار می رفت ، در سال 1292 هجری شمسی در شیراز متولد شد و پس از پرورش صحیح و خواندن ادبیات و سطوح به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آنجا از محضر آیات عظام چون مرحوم آیت الله حاج شیخ کاظم شیرازی و آیت الله اصفهانی و آیت الله العظمی حاج سید میرزا آقا اصطهباناتی استفاده نمود و با دریافت اجازات عدیده اجتهاد و غیره به شیراز مراجعت و در مسجد جامع عتیق به اقامه جماعت و تبلیغ دین وتنویر افکار پرداخت .


شهید دستغیب خدمات شایان و ارزنده ای نموده است که از آن جمله در سال 1321 شمسی مسجد جامع شیراز که از بناهای قدیمی بوده و بیش از هزار سال از تاریخ بنای آن می گذرد و بواسطه مرو ایام رو به ویرانی میرفت با یاری مومنین فارس تعمیرات اساسی نمود ، بطوری که گویا این مسجد تازه بنا شده است .


حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب که ریاست حوزه علمیه فارس و نمایندگی امام در آن استان را بعده داشت دارای تالیفات و آثار متعددی است که از آن جمله است :
1- کتاب قلب سلیم ،کتاب قطور و بزرگی است در رشته اخلاقی و بسیار نفیس و ارزنده که در قم به طبع رسیده است . 2- حقایقی از قرآن 3- معراج 4- ماه خدا 5- صدیقه کبری 6- داستانمهای شگفت 7- هشتادو دو پرسش 8- گناهان کبیره 9- سوره نجم 10- سید الشهداء 11- معاد 12- صلوه الخاشعین 13- شرح و حاشیه برسی مسائل شیخ مخلوط و تعداد زیادی از تفاسیر و کتب در علوم اسلامی که یا در حال صبع بوده و یا اینکه هنوز به دست چاپ سپرده نشده است .


با پیروزی انقلاب ،مدارس علمیه قوام ، هاشمیه و آستانه در شیراز که سالهای متمادی توسط رژیم گذشته ،غضب و از طلبه خالی بود ، تحت نظر ایشان در اختیار طلاب قرار داده شد که توسط مدرسین نمونه و برجسته اداره می شود .
برنامه مبارزاتی شهید دستغیب همزمان با قیام امام امت خمینی کبیر در سال 41 شروع شد و در در 1 خرداد 41 بازداشت و به تهران تبعید گردید . در سال 43 مجدداً بازداشت و به زندان تهران اعزام و سپس تبعید شد .شهید دستغیب در این مدت رهبری مبارزات مردم فارس را بعده داشت و با پایمردی ، ایستادگی کرد و حاضر به ملاقات یا مذاکره نشد .

 در سال 56 مدتی در منزل خود محاصره بود و پس از در گیری و کشتار «5 رمضان »شیراز ،رژیم سفاک بمدت دو هفته مسجد جامع مرکز مبارزه شیرازیان را تعطیل کرد وایشان با شروع حکومت بازداشت با داشت و در تهران زندانی وسپس تبعید شد .پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی اول از فارس در مجلس خبرگان انتخاب شد و همزمان به درخواست اهالی شیراز وفرمان امام خمینی رهبر انقلاب وبنیان گذار جمهوری اسلامی ایران ،امامت جمعه شهر شیراز را عهده دار شد ودر این سنگر با وحدت مردم غیور شیراز بسیاری از مشکلات را پشت سر نهاد . سرنجام در 20 آذر ماه60 هنگامیکه شهید دستغیب به منظور برگزاری مراسم نماز جمعه عازم محل نماز جمعه بود ،دست پلید آمریکا از آستین منافقین بدرآمد و یکی از خدمتگذاران اسلام را به همراه تعدادی دیگر از شیفتگان راه حسین شهید نمودند