شهید محلاتی در خانواده ای مذهبی و با تقوا به سال 1309 در شهرستان محلات دیده به عالم گشود . پدر و مادرش ارادت خاص به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) داشتند و شهید محلاتی را با احساسات ناب مذهبی پرورش دادند و اهتمامی تام به تربیت دینی آن مصروف داشتند .
شهید محلاتی وقتی تحصیلات ابتدائی را به پایان میرساند ، در محلات حجره ای میگیرد و زندگی تازه ای را در سلک طلبگی شروع میکند . پس از گذرانیدن دروس مقدماتی ، در سال 1324 برای ادامه تحصیل عازم شهر مقدس قم میشود . آشنایی وی با مرحوم آیت الله العضمی محمد تقی خوانساری ـ که در آن زمان از عراق به ایران تبعید شده بود ـ تحولی در وی ایجاد میکند و از او عنصر فعال سیاسی پدید می آورد .
ایشان دروس حوزوی را در محضر علمای بنام می گذراند . درس خارج را حضرت ((آیت الله العضمی بروجردی )) و خدمت حضرت امام خمینی(ره) تفسیر و فلسفه را در محضر مرحوم (( علامه طباطبائی و دروس لمعه و مطول را نزد شهید مهراب (( آیت الله صدوقی )) فرا می گیرد .
شاکلهء شخصیت اخلاقی ، علمی و مبارزاتی شهید ، در همان دوران پی ریزی می شود آشنایی با مشرب عرفانی و بینش فقهی حضرت امام خمینی(ره) و شرکت در مبارزات (( آیت الله کاشانی)) و ((فدائیان اسلام )) از وی چهره ای پر تلاش ، پارسا و بردبار پدید می آورد .

فعالیتهای شهید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی
شهید محلاتی در سال 1326 با تشکیلات فدائیان اسلام و آیت الله کاشانی(ره) آشنا می شود و از همان سال ، مبارزه خود را علیه رژیم مستبد شاه آغاز می کند . وی که هفده سال بیشتر نداشت ، نسبت به دعوت فدائیان اسلام برای اعزام به (( فلسطین )) و مبارزه با رژیم غاصب بیت المقدس ، آمادگی و ثبت نام می نماید .
او در 22 سالگی ، از سوی آیت الله بروجردی ماموریت می یابد تا به ((غائله حزب توده )) در قم رسیدگی کند که بطور فعال و موثر ، از عهده این مسئولیت خطیر بر می آید . این امر بیانگر توجه ویژه حضرت آیت الله بروجردی(ره) به ایشان است .
شهید محلاتی در سال 1332 یعنی در 23 سالگی به خاطر سخنرانی محرک و آتشین خود علیه (( کنسرسیوم نفت )) و ((کودتای 28 مرداد )) دستگیر و به مشهد مقدس تبعید می شود .
ایشان در سال 1341 به عنوان رابط میان علمای تهران و قم نسبت به تبادل پیامها اقدام می کند . در همین سال ، با تنظیم اعلامیه ای ، امضای 120 تن از علمای تهران را می گیرد که در نوع خود اقدامی بی سابقه تلقی می شود . همچنین برای روشنگری ، به تشریح نظرات مراجع و علمای قم ، بویژه نظرات و افکار حضرت امام خمینی (ره ) در میان مردم می پردازد .
پس از رحلت (( حضرت آیت الله العظمی حکیم (ره ) ))همراه جمعی از ((روحانیون مبارز تهران )) تلگرام تسلیتی به محضرحضرت امام خمینی (ره ) مخابره می کند و مردم را به تقلید از ایشان فرا می خواند که این امر ، توطئه رژیم شاه را در منحرف کردن اذهان عمومی از توجه به حضرت امام خمینی (ره ) خنثی می کند .
شهید محلاتی در روشنگری مردم و مبارزه علیه رژیم ستمشاهی ، لحظه ای از پا نمی نشیند و به هر مناسبت ، با زبان و قلم اقدام می کند .
ابتدا از سوی رژیم ، از سخنرانی کردن و و خارج شدن از تهران ممنوع می شود و سر انجام در سال 1351 دستگیر و زندانی می گردد ، اما این سختیها نه تنها تزلزلی در اراده اش پدید نمیآورد ، که در صیقل دادن روح و سازندگی شخصیت او موثر می افتد .
وی یکی از چهره های درخشان دوران مبارزات انقلابی بود که برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ، تا جان مجاهده و مبارزه می کند و در این راه ، زخمها و زخم زبانها برمی دارد و تحمل می کند .وی از دشواریهای راه ، هراسی به دل راه نمی دهد و صبور و شکیبا در مسیر مبارزه راه می پوید .
شهید محلاتی در زمرهء ارادتمندان دلسوخته حضرت امام خمینی (ره ) بود و تا پایان عمر، بر این ارادت پر افتخار می ماند. ایشان از اعضای فعال (( کمیته استقبال از امام )) بود برای نخستین بار در آستانهء پیروزی انقلاب ، (( صدای انقلاب اسلامی )) از حلقوم وی ، از رادیو بر سرتاسر جهان طنین افکند . وسعت و دامنه فعالیتهای او چنان فراگیر می شود که دوستانش از وی به عنوان (( موتور انقلاب )) نام می برند .


فعالیتهای شهید پس از پیروزی اتقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، شهید محلاتی همچنان پر تلاش در خدمت انقلاب و حضرت امام (ره) می ماندو در راه اندازی و شکل گیری (( جامعهء روحانیت مبارزه )) در تهران نقش اساسی ایفا می کند ، که به عنوان نخستین دبیر این جامعه انتخاب می شود .
در سال 1358 از سوی حضرت امام خمینی (ره) نمایندگی می یابد تا ((کنگره عظیم حج ابراهیمی )) را هر چه با شکوهتر برگزار نماید . ایشان در انتخابات (( اولین دوره مجلس شورای اسلامی )) از سوی مردم (( محلات و دلیجان )) به عنوان نمایندهء برگزیده و راهی مجلس می شود . در مجلس نیز در تدوین و تصویب قوانین ، نقش و وظیفه تعیین کننده ای بر دوش می گیرد .
به سال 1358 طی حکمی از سوی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نمایندهء معظم له در (( سپاه پاسداران انقلاب اسلامی )) منصوب می شود در طول این مسئولیت پر برکت ، اقدامهای مهم و اساسی را در سپاه انجام می دهد : از جمله می توان به تقویت تشکیلات (( نمایندگی ولی فقیه )) در بیش از هفتاد رده سپاه و هماهنگی و نظارت دقیق در تحقق منویات حضرت امام (ره) در سپاه پاسداران اشاره کرد .
شهید محلاتی در مدت مسؤولیت و خدمات ارزنده اش در سپاه ، به خاطر ویژگیهای اخلاقی ، ملجاء و ماءوای پاسداران در سختیها و مشکلات بود .

فعالیتهای شهید در دوران دفاع مقدس
شهید بزرگوار در هر عرصه ای که وارد می شود ، از آن سر بلند بیرون می آید . ایشان در دفاع مقدس نیز خوش می درخشد و خاطرهء جاویدی از آن لحظه ها از خود بر جای می گذارد .
همواره در شبهای شروع عملیات ، در جبهه ها حضور می یابد و مایهء قوت و اطمینان قلب فرماندهان و رزمندگان می گردد . جنگ را در راس کارهایش قرار می دهد و هر طرح و برنامه مربوط به جنگ را در اولویت امورش انجام می دهد . بیشتر جلسات و نشستهای خود را با مسئولان دفاتر نمایندگی ، در مناطق جنگی تشکیل می دهد تا نیروهایش را با مسائل و مشکلات جنگ و جبهه آشنا کند . در یک کلام آن که ، جنگ و جبهه و رزمندگان ، بزرگترین دل مشغولی شهید محلاتی محسوب می شود . ایشان جنگ را معیار و ملاک کارها ، برنامه ها و تصمیم گیریهایش قرار می دهد و هر برنامه و کاری که در جهت تقویت و موفقیت جنگ باشد ، لازم الاجرا می داند و هر طرح و اقدامی که که موجب تضعیف امر جنگ شود ، ممنوع اعلام می کند .
شهید محلاتی را باید از بنیانگذاران (( ولایت )) در سپاه دانست : چرا که ایشان با تلاش مؤثر و مستمر خود ، در تقویت مبانی اعتقادی پاسداران ، نقش ارزنده ای ایفا می کند و وحدت و انسجام را در پیکره سپاه، به عنوان شیرازه ای محکم قرار می دهد ، سپاه را همواره از گرایشهای سیاسی مصون می دارد .
شهید محلاتی برای رسیدگی به مشکلات پاسداران ، رشد آموزشهای عقیدتی آنان ، تلاش بی وقفه ای را انجام می دهد . تا پاسی از شب ، در محل کار خود می ماند و به رتق و فتق امور می پردازد و فرصتهای زیادی را با مشورت با (( فرماندهء کل سپاه)) و دیگر فرماندهان سپری می کند .

چگونگی شهادت
سر انجام ، آن قلب تپنده برای انقلاب ، اسلام ، امام و مردم ، در یک حادثهء غمبار ایستاد ، روز میعاد این عاشق وارسته از غیر و وابسته به حق فرا رسید و زمستان هجرانش به بهار وصل انجامید .
روز اول اسفند ماه 1364 ، هنگامی که شهید محلاتی با جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان قضایی کشور ، با هواپیما عازم جبهه بودند ، مورد هدف چند فروند جنگنده رژیم بعثی عراق قرار گرفت و سقوط کرد که همهء سرنشینان آن، از جمله شهید محلاتی ، به درجهء رفیع شهادت نائل آمدند .